понедельник, 7 апреля 2014 г.

МОЛОДЬ ЯК АКТИВНИЙ УЧАСНИК СПІВРОБІТНИЦТВА УКРАЇНИ ТА ЄС 
В МЕЖАХ КАРПАТСЬКОГО ЄВРОРЕГІОНУ


Найдич М. А., аспірантка кафедри міжнародної інформації Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, м. Луцьк, Україна

У статті розглянуто програми та проекти, у рамках яких реалізуються заходи щодо залучення молоді у суспільно-політичне життя громадян країн-учасниць Карпатського єврорегіону.
Ключові слова: молодь, освіта, проекти, програми, обмін досвідом, Карпатський єврорегіон.

Постановка наукової проблеми. На сьогодні не викликає заперечень як на рівні країн, так і на рівні міжнародних організацій та утворень, що молодь є активним учасником супільно-політичного життя, якого необхідно підтримувати й заохочувати. Молодь довела свою здатність генерувати та впроваджувати новітні, креативні, а головне – ефективні ідеї. Однією з форм співпраці з країнами-членами ЄС є співробітництво в межах євро регіонів, підтверджує прагнення України стати членом згаданого раніше об’єднання. Тому постає питання як саме молодь може реалізувати свої можливості у прикордонних територіях.
Мета статті – проаналізувати діяльність, спрямовану на залучення молоді задля поглиблення співпраці України та кран ЄС.
Для досягнення мети поставлені такі завдання: розглянути та проаналізувати програми, проекти із залученням молодого покоління та заходи реалізовані молоддю в межах Карпатського єврорегіону.
Виклад основного матеріалу й обґрунтування отриманих результатів дослідження. Одним із головних факторів розвитку людини як особистості та професіонала є освіта. Нами доведено1, що молодь активно включається у прцеси ТКС у межах Карпатського регіону. Зокрема, було зазначено, що у регіоні реалізуються велика кількість спеціалізованих заходів, зокрема це: проведення семінарів, конференцій, тренінгів; організація навчально-ознайомчих поїздок;розроблення бази даних освітніх установ; розроблення базових досліджень про особливості системи освіти в прикордонних регіонах, існуючі місцеві освітні та обмінні програми; розробка програм навчання для вчителів і директорів навчальних закладів; підготовка команди фахівців та молоді у сфері освіти; проведення обміну між школами та коледжами в прикордонних регіонах; розроблення бази даних потенційних партнерів і установ, зацікавлених у співпраці; розроблення путівника кращих практик для освітніх установ тощо.
Значну роль у залученні молоді до суспільно-політичного життя на зазначеній території відіграє Міжнародний освітній консорціум, в рамках якого визначена спеціалізація кожної учасниці, наприклад, напрямом України є міжнародний бізнес та міжнародні зв’язки, лідерство, толерантність; Словаччини – технічна освіта, інжиніринг; Угорщини – екологія, Румунії – збереження енергії. Основною цільовою групою визначено молодих вчителів та учнівську молодь2.В межах проекту реалізуються різноманітні заходи, а саме: табори, конкурси, конференції, семінари тощо.
Наприклад, у жовтні 2011 року було організовано міжнародний табір із лідерства, під час якого залучено молодь до обговорення майбутнього розвитку Карпатського регіону та Європейської школи. У межах заходу проводилися тренінги із лідерства та стратегічного планування, тренери навчали проводити SWOT-аналіз та самопрезентацію, був організований візит до Закарпатської обласної державної адміністрації та обласної ради, де учасники табору презентували свої проекти керівникам регіону3. Табір було організовано для молоді чотирьох країн: України, Словаччини, Угорщини та Румунії. Такітабори відбуваються регулярно у різних містах-учасниках проекту.
У жовтні 2012 р. відбулася міжнародна зустріч партнерів у рамках проекту «Бізнес без кордонів», який фінансується Європейським Союзом. Під час зустрічі проводилася тренінгова кампанія, що залучила учнів трьох країн (Україна, Туреччина, Великобританія) віком від 14 до 16 років. Зазначена кампанія передбачала спільну роботу над бізнес-ідеями та курс бізнес-планування. Особливістю проекту було те, що мова спілкування була виключно англійська4, так як саме вона на даний час є основною мовою міжнародного спілкування. Результатом міжнародної зустрічі став бізнес-проект – газета «ПАРАБОЛА», що презентували українські учні. Проект «Бізнес без кордонів» матиме продовження «Бізнес без кордонів2» та «Бізнес без кордонів3».
У рамках проетку «Європейська школа обміну досвідом» проводяться також і відеоконференції, фотовиставки, круглі столи, організовуються візити на телебачення, де учні школи беруть участь у різноманітних тематичних програмах.
Одним із результатів діяльності проекту стало створення громадської організації «Європейська Школа», яка отримала роль правонаступника міжнародного проекту. Метою діяльності організації є дослідження та сприяння розвитку освітніх послуг, сприяння зовнішньоекономічній та інвестиційній діяльності, розвитку транскордонної співпраці5.
Надзвичайно важливим питанням для молоді є проблема самовизначення. У цьому їм допомагає Центр тестування «Європейська школа» Міжнародної Асоціації інституцій регіонального розвитку «МАІРР», що є офіційним представником «Центру тестування та розвитку «Гуманітарні технології» у м. Ужгороді та Закарпатській області. Серед послуг, які надаються об’єднанням – професійна психодіагностика;профорієнтація для дітей та дорослих;кар’єрне консультування; консультації психолога; тренінги та семінари; групи особистого досвіду; консультації репетитора; допомога в підготовці до ЗНО (для школярів)6. Таким чином молодь зможе здобути нові навички та вміння, розвинути свої здібності та підвищити компетентність, отримати додаткове навчання, що в свою чергу також розширить коло обізнаності.
Задля професійного самовизначення молоді психологами-профконсультантами Центру Тестування та Розвитку «Гуманітарні Технології» було розроблено Комплекс «Профорієнтатор-UA». Методика розрахована на учнів старших класів та випускників, які ще не знайшли робочого місця, або планують його змінити. Методика складається з трьох блоків, за допомогою яких з’ясовуються здібності, навички та професійні інтереси опитуваного. В результаті проходження тестування досліджуваному пропонується перелік профілів навчання7.
Співробітництво в межах Карпатського єврорегіону, зокрема, між Словацькою Республікою та Україною, передбачає участь молоді не лише в освітній діяльності. Наприклад, у листопаді 2013 року відбулася сесія, що носила навчально-презентаційний характер «Енергетичні ігри – енергія набуває форму». Цей проект спрямований на залучення молоді до участі в екологічних та енергозберігаючих програмах, підвищення рівня обізнаності щодо альтернативних джерел енергії та загальних принципів економії енергії. Під час реалізації проекту проведено конкурс за різними категоріями, серед яких: малюнок, дослідницька робота, відео-ролики, та альтернативні роботи. За результатами конкурсу переможці отримали цінні призи (грошові сертифікати, нетбуки, планшети й ін.)8.
Цікавим є проект «pl@NETour»,що передбачає будівництво першого в Західній Україні мобільного планетарію, який стане мережевою інфраструктурою для наукового туризму в прикордонних територіях. Проект реалізується за фінансової підтримки Європейської Комісії в рамках програми Європейського Інструменту Сусідства та Партнерства «Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна». Завдання проекту – розвиток туристичного потенціалу прикордонного регіону. «pl@NETour» дозволить влаштовувати освітні заходи для студентів у мультимедійному форматі: через онлайн-конференції, презентації, залучення їх до планетарних показів усередині і ззовні пунктів астрономічних спостережень9. Розробники проекту намагатимуться досягти таких результатів: диверсифікація спектру існуючих послуг туристичного спрямування, посилення співробітництва прикордонних територій в економічній та соціальній галузі, розвиток неформальних освітніх заходів для студентів у мультилінгвістичному форматі.
Сучасна молодь активно користується мережевими технологіями, що значно пришвидшує доступ до інформації. У зв’язку з цим програмою транскордонного співробітництва Європейського Союзу ЄІСП «Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна 2007-2013» розроблено проект «СВС Парламент», мета якого створення ефективних інструментів регіонального розвитку та прийняття рішень на територіях прикордоння зазначених країн10. Проект надає широкі можливості, що стосуються пошуку та обміну інформацією, проведення аналітичних досліджень, підготовки наукових робіт, он-лайн спілкування професійних груп, експертів тощо. Інформація на порталі розміщена мовами чотирьох країн-учасниць програми та англійською, що значно розширює можливості розуміння та подальшого використання отриманих даних.
У вересні 2013 р. в рамках проекту «СВС Парламент» відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Транскордонний парламент». Захід відбувся у Мукачівському державному університеті за підтримки ректора закладу. Цільовою групою конференції визначено викладачів та студентів старших курсів факультету менеджменту та підприємництва МДУ.
Учасники презентували ІКТ системи широкому загалу та провели навчання майбутніх можливих користувачів, зокрема студентів щодо користування системою.
Отже, робота з молоддю у Карпатському регіоні, зокрема в межах співробітництва України та Словаччини, проводиться досить різнопланово, що є позитивним. У більшості випадків заходи стосуються освітньої діяльності, що є зрозумілим, адже йдеться про молоде покоління. Одночасно з цим увагу спрямовано на залучення молодих науковців, студентів та учнів старших класів в галузі туризму, енергетики, екології, політики, розроблені інструменти, за допомогою яких активні юнаки та дівчата можуть висловити свої пропозиції щодо подальшого розвитку регіону, у якому вони проживають. Українська сторона є активною у міжнародних заходах та плідно співпрацює з країнами-сусідами. Фінансування розглянутих програм і проектів в переважній більшості випадків здійснюється Європейським Союзом.

1 Найдич М. А. Питання освіти в контексті розвитку Карпатського єврорегіону / М. А. Найдич / / Межрегиональное и приграничное сотрудничество: [материалы международной научно-практической конференции]. – Белгород, Харьков: ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 2013. – С. 126-129.
2Створення Міжнародного освітнього консорціуму. «Школа обміну досвідом» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://europeanschool.org.ua/news/stvorennya-mizhnarodnoho-osvitnoho-konsortsiumu-shkola-obminu-dosvidom#more-940.
3Карпатський регіон очима дітей [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://europeanschool.org.ua/news/karpatskyj-rehion-ochyma-ditej#more-459.
4Бізнес без кордонів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://europeanschool.org.ua/news/853#more-853.
5 Правонаступником міжнародного проекту стала громадська організація «Європейська школа» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://europeanschool.org.ua/news/pravonastupnykom-mizhnarodnoho-proektu-stala-hromadska-orhanizatsiya-evropejska-shkola#more-984.
6 Центр тестування «Європейська школа» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://europeanschool.org.ua/proforijentatsiya/tsentr-testuvannya-evropejska-shkola#more-1035.
7 Що таке комплекс «Профорієнтатор»? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://europeanschool.org.ua/proforijentatsiya/scho-take-kompleks-proforientator#more-1048.
8Проект «Енергетичні ігри – енергія набуває форму» в гімназії м.Ужгорода [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://europeanschool.org.ua/news/proekt-enerhetychni-ihry-–-enerhiya-nabuvae-formu-v-himnaziji-m-uzhhoroda.
9 Закарпаття і Марамуреш хочуть за грантові кошти мобільний планетарій зі штучним небом [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakarpattya.net.ua/News/116251-Zakarpattia-i-Maramuresh-khochut-za-hrantovi-koshty-mobilnyi-planetarii-zi-shtuchnym-nebom-.

10 «СВС Парламент», як ефективний інструмент Карпатського Єврорегіону [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://mediacentr.info/novini-svs-parlament-jak-efektivnij-instrument-karpatskogo-evroregionu__34928.

Комментариев нет:

Отправить комментарий