понедельник, 7 апреля 2014 г.

ОСВІТНІЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ ТРАНСКОРДОННОГО СПІВРОБІТНИЦТВА
У РАМКАХ ЄВРОГЕГІОНУ «ДНІПРО»

Миронова О.І., ст. викладач кафедри міжнародної інформації Східноєвропейський національний університет ім. Лесі Українки» (СНУ ім. Лесі Українки), Україна, г. Луцк

Співробітництво прикордонних територій у галузі освіти було визначено одним з пріоритетних напрямів діяльності єврорегіону «Дніпро», створеному в 2003 році. На одній з перших міжнародних конференцій, присвячених його проблемам «Єврорегіон «Дніпро» – проблеми розвитку та функціонування»1, було наголошено, що інноваційний економічний розвиток підприємств та регіонів не може проходити окремо від розвитку освіти. Підготовка спеціалістів повинна відбуватись відповідно до розвитку технологічного потенціалу підприємства та розвитку економіки країни, для підвищення ефективності якої необхідним є тісний взаємозв’язок досліджень та практикумів студентів з реальною проблематикою підприємств; необхідно враховувати безпосередній вплив недостатньої глибини засвоєння предметної галузі на виникнення проблеми працевлаштування.


 У контексті розвитку єврорегіону «Дніпро» вирішення означених питань дозволить:
  • здійснити підготовку фахівців (менеджерів і проектних менеджерів) на основі єдиної узгодженої єврорегіональної тематики дипломних робіт;
  • реалізувати методи і критерії порівняння рівня підготовки фахівців;
  • здійснити взаємодію студентів у реалізації комплексних проектів при їх спільному виконанні;
  • проводити розрахунки та оптимізацію параметрів проектів на базі узгодженого сучасного програмного та інформаційного забезпечення;
  • використовувати нові Internet-технології для поширення нових ідей, проведення конференцій і узгодження результатів проектів;
  • адаптувати сучасну тенденцію управління проектами до практичних цілей єврорегіону;
  • розробити теоретико-прикладну базу управління проектами з урахуванням специфіки єврорегіону «Дніпро».
Проаналізуємо звіти23 «Про виконання плану міропріємств щодо співпраці Чернігівської області України, Брянської області Російської Федерації та Гомельської області Республіки Білорусь в рамках Прикордонного Співтовариства Єврорегіон "Дніпро" за 2012-2013 рр. з метою оцінки співробітництва у галузі освіти та науки навчальних закладів зазначених областей. Згідно представлених результатів констатуємо, що співпраця відбувається в основному на рівні проведення міжнародних студентських, наукових, науково-практичних конференцій, «круглих столів». У дещо меншому обсязі представлені спільні наукові проекти та дослідження (тематика здебільшого стосується питань історії та екології), що проводились науковцями вищих навчальних закладів Чернігівської області та Республіки Білорусь. У рамках співпраці організовуються навчально-наукові обміни викладацькими та студентськими делегаціями навчальних закладів, щорічно проводить дослідження Міжнародна літня польова Школа молодих археологів. Значний внесок здійснюють бібліотеки, проводячи зустрічі, «круглі столи», конференції, семінари, присвячені питанням єврорегіону.
Основними напрямами досліджень є вивчення та оцінка:
  • біорізноманіття долин річок Дніпро і Десни;
  • стану, раціонального використання та охорони фіторізноманіття лугових екосистем заплави річки Дніпро;
  • оцінка стану радіоактивного та техногенного забруднення прибережно-водних і лугових екосистем, їх раціональне використання та охорона на прикордонних територіях;
  • ареалів рідкісних і зникаючих видів флори і фауни в заплавних системах річок.
Деякі з них проводяться в рамках міждержавних наукових програм за грантами Фонду фундаментальних наукових досліджень.
Також з метою розвитку співробітництва з трансферу технологій областей-учасниць єврорегіону «Дніпро» Чернігівським ЦНТІ Брянському ЦНТІ і Гомельському філіалу НАН Білорусі регулярно направляються переліки наукових та науково-технічних розробок Чернігівської області.
У загальноосвітніх навчальних закладах проводяться тематичні виховні години, конференції, семінари для вчителів, на базі шкільних бібліотек розміщуються виставки тематичної художньої літератури, матеріали про етнічне та культурне співробітництво трьох сусідніх держав.
Пріоритетним, на нашу думку, напрямом наукової співпраці, зазначеним у плані4 заходів зі співробітництва на 2014-2015 рр., визначене проведення науковими співробітниками Чернігівського державного інституту економіки і управління науково-дослідної роботи за темою «Активізація транскордонного співробітництва університетів як фактор забезпечення конкурентоспроможності вищої освіти України».
Вважаємо, що дослідження у даному напрямі сприятимуть побудові необхідного для розвитку єврорегіону «Дніпро» єдиного інформаційного простору сфери науки та освіти. Важливою задачею на цьому шляху є створення на базі навчальних закладів репозиторіїв наукових документів з питань розвитку єврорегіону для оперативного обміну результатами досліджень та інтеграції до світової системи наукової комунікації. Так, наприклад, робота з одним з найбільших електронних репозиторієв у світі Social Science Research Network дозволить створити власну серію наукових робіт, привернути більшу увагу світової наукової спільноти до проблем єврорегіону.
Показовою у цьому питанні є діяльність Прикордонного білорусько-російсько-українського університетського консорціуму5, створеного в 2003 р., що формує новий підхід до розвитку вищої освіти в класичних університетах. Хоча дане об’єднання не виникло безпосередньо у результаті діяльності єврорегіону "Дніпро", але діяльність Консорціуму в цілому та участь Гомельського державного університету сприяє його розвитку.
Метою довгострокового співробітництва 10 провідних прикордонних вузів Білорусі, Росії та України стало підвищення якості вищої освіти шляхом координації зусиль класичних університетів прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України щодо створення конкурентоспроможного університетського простору, сумісного з Європейським простором вищої освіти. У 2008 р. представниками Консорціуму було підписано «Бєлгородську декларацію»6 – першу на університетському просторі країн Співдружності незалежних держав, прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України – щодо відкритого доступу до наукових знань і культурної спадщини. Стимулювання поетапного розвитку онлайнового відкритого доступу до яких є метою декларації.
Шляхами досягнення цілей є7:
  • сприяння дослідникам та одержувачам грантів у публікації наукових робіт на основі принципів парадигми відкритого доступу;
  • сприяння тим, хто зберігає в університетах культурну спадщину, у відкритому доступі до їх ресурсів через Інтернет;
  • розвиток засобів і шляхів оцінки ефективності функціонування онлайнових журналів та вкладів у відкритий доступ з метою підтримки стандартів якості та позитивної наукової практики;
  • сприяння довготривалому зберіганню публікацій відкритого доступу і визнанню їх науковим співтовариством;
  • підтримання вигод, властивих для вкладів в інфраструктуру відкритого доступу, за рахунок розвитку інструментів програмного забезпечення, змістовного наповнення, створення метаданих або публікації індивідуальних статей.

Після підписання «Бєлгородської декларації» у рамках Консорціуму почали створюватися перші репозиторії в Бєлгородському державному університеті та Харківському національному університеті ім. В. Н. Каразіна, які відразу ж були зареєстровані у світових регістрах репозиторіїв відкритого доступу. Результати цієї роботи позитивно позначилися на показниках вебометричного рейтингу для вищеназваних університетів8, що свідчить про успіх розпочатих заходів.

У травні 2013 р. відбувся Міжнародний науково-практичний семінар «Відкритий доступ до наукового знання та культурної спадщини»9, на якому було підведено підсумки виконання основних принципів «Бєлгородської декларації» на 2008-2013 рр., у яких наголошено на важливості та якості проведеної роботи щодо створення електронних архівів.

Отже, питанням розвитку освіти та науки приділяється достатньо уваги в рамках розвитку єврорегіону «Дніпро», але деякі аспекти необхідно змінити, активізувати. Наукові розробки, тісна співпраця у галузі освіти та науки є тим потенціалом, який дозволить дослідити та запропонувати шляхи вирішення значної кількості проблем єврорегіону, та підготувати фахівців, орієнтованих на розв’язання задач транскордонного співробітництва, особливо у сфері управління.

Поряд з вже існуючими позитивними напрацюваннями для єврорегіону «Дніпро» пріоритетними мають стати наступні напрями розвитку в галузі освіти та науки:

  • створення освітнього інформаційного простору в рамках єврорегіону;
  • реалізація співпраці з мережею інформаційних центрів транскордонного співробітництва;
  • підготовка репозиторіїв наукових публікацій з питань розвитку єврорегіону;
  • включення більшої кількості учасників (вузів Чернігівської області України, Брянської області Російської Федерації та Гомельської області Республіки Білорусь) до Прикордонного білорусько-російсько-українського університетського консорціуму;
  • розширення тематики спільних досліджень, що проводяться науковцями вищих навчальних закладів;
  • активне залучення студентства до проблем єврогегіону (робота над відповідною тематикою у рамках виконання науково-дослідних робіт, під час проходження практики і т.д.).

Саме сучасні наукові розробки та обмін досвідом при активному використанні НІТ, залучення молоді до проблем єврорегіону дозволять інтенсифікувати його розвиток.

1 Филиппов Ю.И., Ткаленко Н.В. Концепция проекта инновационной подготовки специалистов для управления и проектного развития Еврорегиона "Днепр" // Материалы Международной конференции «Еврорегион «Днепр» – проблемы развития и функционирования». – Чернигов, 11 ноября 2003 года / Управление внешних сношений и внешнеэкономической деятельности. Чернигов, 2004. C. 133-135.
2 Співробітництво в науковій сфері // Економічний портал Чернігівської області. URL: http://www.chernihiv-oblast.gov.ua/media/upload/vuz.doc (дата звернення 24.03.2014)
3 О трансграничном сотрудничестве Черниговской, Гомельской и Брянской областей в рамках Еврорегиона «Днепр» в І полугодии 2013 года // Економічний портал Чернігівської області. URL: http://www.chernihiv-oblast.gov.ua/files/file_51f7bbc91f5e1.doc (дата звернення 24.03.2014)
4 План заходів зі співробітництва Чернігівської області України, Брянської області Російської Федерації та Гомельської області Республіки Білорусь в рамках Прикордонного Співтовариства Єврорегіона "Дніпро" на 2014-2015 роки (проект) // Економічний портал Чернігівської області. URL: http://www.chernihiv-oblast.gov.ua/media/upload/plan_meropriyatiy.doc (дата звернення 24.03.2014)

5 Наука // Информационный портал межрегионального приграничного сотрудничества. URL: http://www.euroregion.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=116&Itemid=95 (дата звернення 24.03.2014)

6 Белгородская декларация об открытом доступе к научным знаниям и культурному наследию на университетском пространстве приграничных областей Республики Беларусь, Российской Федерации и Украины // Сайт национальной библиотеки Беларуси URL: http://old.nlb.by/eifl/index.php?path=/catalogue/view-181&menu_id=56 (дата звернення 24.03.2014)
7 Там само
8 В. М. Московкин. «Российско-украинские усилия в продвижении идей и технологий открытого доступа к научному знанию» // Научные и технические библиотеки. 2010, №10. URL: http://www.gpntb.ru/ntb/ntb/2010/9-2010/ntb_9_4_2010-московкин.pdf (дата звернення 24.03.2014)

9 Доступные знания // Сайт Белгородского государственного национального исследовательского университета URL: http://www.bsu.edu.ru/bsu/news/news.php?ID=233043&IBLOCK_ID=176 (дата звернення 24.03.2014)

Комментариев нет:

Отправить комментарий